Wednesday, April 28, 2010

CaRa MenGHaDaPi Org Yg Tak Reti BaHaSa

Moga kita mendapat hidayah drpd Allah dan berada di atas jalan kebenaran. Ada kalanya kita mungkin sangka kita di pihak yang benar, menjadi bodoh sombong kerana tak mahu mendengar nasihat dan mungkin menegakkan benang yang basah atas suatu perkara yang kita pikir mungkin betul.

_________________________________________________________

Berpalinglah Anda Dari Orang Yang Bodoh


Menurut Imam Ahmad, erti kata ats-tsuqala' adalah ahli bid'ah. ada juga yang mengatakan bahawa ats-tsuqala' bererti orang-orang yang bodoh. Sebahagian yang lain ada yang mengertikan sebagai orang yang memiliki tabiat kasar, memiliki kecenderungan untuk menyimpang, dan orang yang rendah tingkah lakunya.

....mereka seolah-olah kayu yang tersandar... (Al-Munafiqun:4)

...(orang-orang munafiq) hampir-hampir tidak memahami perbiacaraan sedikit pun. (An-Nisa':78)

Asy-Syafi'i berkata tentang mereka (ats-tsuqala'): "Jika saya duduk bersama seorang yang bodoh, terasa dunia ini menjadi miring ke arah dia."

Ketika Al-A'masy melihat orang yang bodoh, maka ia pun membaca:

Ya Tuhan kami, hindarkanlah kami dari azab itu.Sesungguhnya kami adalah orang-orang yang beriman. (Ad-Dukhan: 12)

Tak ada perbezaan
dalam hal tinggi pendeknya perawakan suatu kaum
kalau keduanya
sama-sama seperti kerbau dan udang.


Apabila Ibnu Taimiyyah duduk bercampur dengan seorang yang dungu, maka ia berkata, "Duduk dalam satu majlis bersama orang-orang dungu mengakibatkan demam semusim."

Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman:
Dan jika kamu melihat orang-orang yang memperolok-olokkan ayat-ayat Kami, maka tinggalkanlah mereka...(Al-An'am: 68)

...maka janganlah kalian duduk bersama mereka...(An-Nisa':140)


Rasulullah S.A.W bersabda:
Perumpamaan teman duduk yang jahat adalah seperti peniup unggun api.

Manusia yang paling dungu adalah yang sama sekali tidak memiliki nilai-nilai keutamaan dalam dirinya, tidak mempunyai tujuan-tujuan yang jauh ke hadapan, yang selalu memperturutkan keinginan nafsunya, dan yang tunduk kepada kesenangannya.

......maka janganlah kamu duduk beserta mereka sehingga mereka beralih ke pembicaraan yang lain. Sesungguhnya jika kamu berbuat demikian, tentulah kamu serupa dengan mereka....(An-Nisa':140)

Seorang penyair berkata:

Kamu ini betul-betul dungu.
Kalau dilihat kamu ini manusia
tetapi tak ubahnya dengan gajah.


Ibnu Qayyim Al-Jauziyyah berkata:"Jika anda diuji dengan kehadiran seorang yang dungu, bolehlah anda mendekat kepadanya, namun alihkanlah jiwamu darinya. Setelah itu, menjauhlah dan pergilah dari sisinya. Jangan dengar perkataannya dan berpalinglah darinya hingga Allah memberikan keputusan antara anda dan dia."

..dan janganlah kamu mengikuti orang yang hatinya telah Kami lalaikan dari mengingat (mentauhidkan) Kami, selalu menuruti hawa nafsunya dan adalah keadaannya itu melewati batas...(Al-Kahfi:28)

Tuesday, April 27, 2010

KeNaPa PeRLu TuTup AuRaT?


1. Kerana kita adalah ciptaan Allah yang sempurna.

Sebagai khalifah di muka bumi ini dan bukannya taraf seperti binatang yang memang tidak memakai baju....
2. Kerana kita perlu melindungi tubuh kita dari dipandang oleh kaum lelaki.

Ada orang kata tubuh kita yang sempurna perlu dihayati dengan mempamerkannya. Tetapi sedarkah meraka pameran tersebut perlu kepada yang hak saja iaitu suami mereka. Pameran tersebut benar-benar menunjukkan bahawa mereka tidak malu dan tidak segan silu. Nabi s.a.w pernah berkata bahawa apabila wanita itu tidak tahu malu, itu tanda-tanda akhir zaman...

3. Kerana kita ada maruah, hormat dan sayang pada diri sendiri.

Cuba kalau kita lihat orang yang gila yang mana akal meraka tidak berfikiran waras. Adakah mereka mampu untuk menyayangi diri mereka dan rasa malu...tidak mampu mereka lakukan kerana mereka sudah gila.... Jadi, adakah kita sudah gila apabila kita tidak sayang pada diri sendiri dgn sanggup merendahkan diri sendiri dengan menjadi pameran kepada orang-orang yang bukan muhrim kita?

4. Kerana kita tahu apa yang lelaki fikir jika kita berpakaian seksi.

Sudah tahu bertanya pula.... memang dasar lelaki tak tahan melihat wanita. Tapi apakan daya bila ada wanita lagi suka bila lelaki katakan pada dia yang dia cantik, sexy dan bergaya. Memang wanita sukakan pujian tapi sedarkah dia bahawa pujian itu hanya patut diluahkan oleh suami, bukan lelaki buaya darat. Bangga hingga lupa diri. Nauzubillah.... Bukakanlah hati mu, lihatlah alam ciptaan Allah. Adakah kita mampu menjadi ahli syurga? wallahualam...

Diri kita sendiri yang menentukan harga maruah diri kita. Adakah diri kita murah ataupun mahal? Fikir2lah...

Friday, April 23, 2010

Kenapa ada anak-anak yang nakal/meragam?


Kadang-kadang anak selalu meragam. Tak kira masa. Tapi ada masa tertentu especially bila waktu malam dalam kul 3 atau 4 pagi. Kadang-kadang mengigau. Kalau selalu mengigau mesti kita rasa pelik.

Kalau kita suruh mereka solat atau belajar, mungkin mereka akan dengar cakap kita tapi rasa liat sangat nak buat. Tapi mungkin mereka akan memberontak. Cepat marah dan mengamuk hanya disebabkan perkara yang kecil.

Kalau mereka belajar, adakah mereka mudah memahami pelajaran tersebut ? Kadang-kadang puas dihafal bacaan ayat al-Quran jus Amma tapi susah juga nak diingat.

Dalam sebulan, adakah dia selalu sakit? demam panas?

Bila kita melihat kepayahan anak untuk menghadapi kesukaran mereka belajar dan perasaan mereka yang tak menentu, adakah kita tahu puncanya? Salah satu caranya ialah melalui bacaan Al-Quran. Mari kita lihat kaedah yang disyorkan oleh Ustaz Majid.
___________________________________
Ketika anak anda tidur, lakukan langkah-langkah berikut:

1. Ambil wudhuk

2. Letakkan tangan anda di kepala anak berkenaan.

3. Baca - Al-Fatihah (1 kali), Ayat Kursi (7 kali), Al-Ikhlas, Al-Falaq, An-Nas (Setiap satu 3 kali).

4. Perhatikan tangan dan kaki anak anda. Adakah bergerak-gerak semasa bacaan dilakukan?

5. Jika ada, kemungkinan ada gangguan.

Rawatan:

1. Azankan 7 kali di telinga anak berkenaan; atau

2. Mandikan dengan air yang dibacakan Al-Fatihah, Ayat Qursi dan 4 Qul.

Jika masih ada gangguan, ulangi rawatan. Tetapi jika masih berlaku, berjumpalah mu'allij yang anda yakini. (Dari: Berdialog dengan Jin, Diari seorang perawat oleh Ustaz Abd. Majid Hassan)
__________________________________________
p/s: Saya selalu bacakan al-Fatihah 40 kali, dengan sertakan niat pada ayat ke-4 (Iyya..). Kadang2 nampak jugak jari kaki anak bergerak2... bila hari yang berikutnya dibacakan, makin kurang gerakan...

Thursday, April 22, 2010

Trust Your Lord

Life is an Open Secret by Zabrina A. Bakar

Secret 18: Trust your Lord

Listen to what Allah said here:

(or did you imagine that you were going to enter the Garden without God knowing those among you had struggled and knowing the steadfast?) (Al 'Imran 3:142)

So, the reason why Allah tries us is actually to see if we are qualified for His jannnah - just like when we have to sit for an entrance examination before enrolling into a prestigious institution. If we pass the test and make the cut, we are in. Otherwise, there is no place for us there. It is very fair, don't you think?
_______________________________________

Saya percaya, setiap kejadian ada hikmahnya. Allah lebih Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNya. Mungkin apa yang kita tidak suka itulah yang terbaik buat kita. Yang penting, kita redha dgn Qada' dan Qadar.

Marilah kita buat yang terbaik untuk diri kita dan keluarga kita.

Wednesday, April 21, 2010

Nak kurus tak?



The best way to keep you in great shape is to take care of your 'Hati' or Liver.
Inilah rahsianya untuk mudah kurus. Sebab, Hati lah yang memecahkan lemak2 yang kita makan, membantu memproses metabolisma dan sebagai penawar kepada toksin atau racun dalam tubuh badan kita.

So, camana kita nak jaga hati kita supaya sentiasa sihat:-

1. Mengambil protein yang secukupnya.. makan ikan, ayam, daging, telur dan taufu
2. Minum air secukupnya
3. Mengambil vitamin supplement, seperti vitamin K utk masalah pendarahan.

Jadi, jagalah pemakanan kita. Jgn makan junk food byk2...nanti hati kita berat nak proses sbb byk chemical.

Ada kaitan kurus ke dengan hati kita? Ada.... Bila jaga pemakanan, secara tak langsung, kita akan kurus dgn sendirinya...

p/s: Nanti bole la melompat macam gambar di atas. Bole caya ke... Malaysia Boleh!

Tuesday, April 20, 2010

Wasiat

50 Wasiat Rasulullah S.A.W Untuk Wanita
Oleh: Majdi As-Sayyid Ibrahim


Akhlak Yang Baik

Dari Abud-Darda' radiyallahu'anhu, dari Nabi S.A.W, beliau berkata:

"Sesuatu yang paling berat dalam timbangan adalah akhlak yang baik."

Akhlak yang baik adalah menahan amarah kerana Allah, memperlihatkan wajah yang berseri kecuali kepada ahli bid'ah dan orang keji, memaafkan orang yang salah kecuali untuk mendidik, menegakkan hukuman, tidak mengganggu orang Muslim dan orang yang terikat dalam perjanjian kecuali ada perubahan yang dilakukan orang mungkar dan ada kezaliman terhadap orang yang dizalimi.

p/s: Jika kita jenis bermasalah, adakah wajah kita lebih berseri2 bila bersama dengan kawan2 atau bila bersama dengan parents? fikir2kanlah....

Monday, April 19, 2010

Are you smart enough to work at Microsoft?


"Outliers"
by Malcolm Gladwell

At Microsoft, famously, job applicants are asked a battery of questions designed to test their smarts, including the classic "Why are manhole covers around?" If you don't know the answer to that question, you're not smart enough to work at Microsoft.

______________________________________________

Ok, guys.... aku yg dah keje kat Telco company nearly 10 years pun tak reti jawab. Kalau kome pandai jawapla thru comment at this blog...kalau betul, aku salute. Jawabla dulu. Nanti aku bagi jawapannya (around 6 pm today)... :D


The answers: jeng jeng jeng...

A round manhole cover can't fall into the manhole, no matter how much you twist and turn it. A rectangular cover can: All you have to do is tilt it sideways. There: now you can get a job at Microsoft. :D

Sunday, April 18, 2010

Sweet Like Chocolate 1st contest

Hi Tifa and friends....

ini adalah video yang kita dah berjaya godek2 dlm PC....

Nama anak: Nur Alia
Umur: 4 thn

Nama anak: Hafiz Naufal
umur: 6 thn

Tajuk: Concert 2009



http://www.youtube.com/watch?v=3F6A4_Fchmc

Semoga terhibur... :D

Please refer to Tifa's blog for the contest. Ni last minute masuk nih...
Tifa's Contest

Thursday, April 15, 2010

No StRinGs AttAchEd



Internet...Internet...Internet. Without it, I would not be able to connect to the other world. But how to get it without any thoughts?

It's a high-speed wireless broadband. P1, the new comer but dare to compete with other existing telco especially Celcom, Digi and Maxis.

But the most important thing is how to make it nice to use and better than others.
P1 has a fixed desktop modem solution. Not to be forgotten, the Internet on-the-go called WIGGY. It is the plug-and-play modem. Without headache, you can just use it at your fingertips.

3 Things you should know it is different from others:-

1. Made for quickies

Instant satisfaction means...no waiting. If normal dial-up, you have to wait it to dial first, if the login is succesfull - cheers else dial again. Lastly, you'll get frustated if the login is still failed.

2. Pocketsize

Can be brought to anywhere in your pocket or small handbag. Everybody wish it and it comes true...

3. Not just for looks

Everybody has high expectations. Fast and good traffic is the best. No highway jammed. Feeling "I am the conqueror". But how to get it? And here's the solution....WIGGY ...tiny in size. However, the look is not enough. It does big performance. It is like the Tinker Bell, the fairy with the Peter Pan. She helped Peter Pan to get back to the their world and be the hero again.

Project Alpha Season 2 is presented by Adidas Action 3 and supported by P1 and MAS.

Bayi tercekik bebola ikan - Harian Metro

_________________________________________________________

“Sebaik tiba, pihak hospital memaklumkan anak saya sudah meninggal dunia kerana tidak dapat bernafas akibat tercekik bebola ikan,” katanya kakitangan Jabatan Penerangan Daerah Rembau itu.

Dia kesal dengan kecuaian pengasuh terbabit menyediakan sarapan bercampur bahan sebesar ibu jari dan diberikan kepada bayi sekecil anaknya.


____________________________________________________


Bukan salah taska tu sahaja. Ibu bapa baby tu pun patut bersalah juga kerana malas nak sediakan makanan baby depa. Selagi baby belum ada gigi penuh, RAJIN-RAJINKANLAH buat bubur untuk anak. Taska mana rajin nak blender nasi ngan lauk yg depa masak...

Kalau nak ada anak, kenalah rajin berusaha untuk menyiapkan persiapan untuk anak...jangan buat kerja mudah melayan kemalasan sendiri...kesian kat anak. They don't deserve to get the consequences of parent's laziness....

So, nasi dah jadik bubur. Allah lebih sayangkan baby tu. Dah takdir ajal dia untuk mengadap Allah dlm usia yg muda. Ahli syurga...beruntungnya dia. Apa pula nasib kita di akhirat nanti...?

Kalau ditinggalkan kekasih, adakah...



1. Rasa kecewa sangat-sangat sampai rasa nak lari jauh-jauh dari semua orang?

Tak perlu nak lari sebab yang tinggalkan kita hanya sorang je, ramai lagi yang ada kat sekeliling kita termasuklah keluarga, sanak saudara, kawan-kawan, jiran...etc
Diaorg tak buat salah pun, yang melukai hati kita hanya sorang...

2. Rasa rendah diri sampai terfikir, apakah salah aku?

Tak perlu rasa bersalah. Ada banyak sebab dia tinggalkan kita. Kalau dia tinggalkan sebab dia jumpa org lain, itu kerna dia tidak setia. Kalau tak setia, jgn teruskan hubungan nanti kita juga yang merana. Ramai yang sanggup utk berkawan tapi mesra/curang dengan kekasih kita kerana mereka tidak kisah untuk menumpang kasih/bermadu dengan kita...ahaks. Gila kan dunia ni...sanggup nak berkongsi kasih...

3. Rasa terhina kerana ditinggalkan tanpa kata perpisahan atau ucapan selamat tinggal?

Dlm hubungan sebegitu, mmg tak perlu kata yang gentle sbb ada kekasih yang gelap hatinya sampai tak nampak jalan..biarlah... Kuman seberang laut nampak, gajah depan mata tak nampak. Suatu hari nanti, dia pun akan ditinggalkan tanpa sebab..

4. Rasa ...this is the end of my life...

This is not the end, this is the beginning of your life. Allah dah tentukan jodoh masing-masing sejak dari azali lagi. You're going to meet other person who might be the mr Right. Just get ready...

If I am Ip Man master, I would …


be like the Kung Fu Panda. Never care about my weight but fit enough to get what I want.

And always side by side with my gang.









Get tickets free at meh klik di sini...cepatla..




Sypnosis

After his victory over the Japanese General in Foshan, Ip Man moves to Hong Kong. He sets up a martial arts school to teach Wing Chun. Here, he is challenged by other kung fu masters, including Sifu Hung who masters in Hung Quan. Sifu Hung and Ip Man draw a tie in their challenge and the latter is adored as a recognized master in Hong Kong.

Meanwhile, Twister, the powerful but cruel boxer champion who despised Chinese kung fu destroyed the fruit market and harassed the kung fu institutes. Twister, who also resulted in Sifu Hung’s death, then challenged the Chinese kung fu masters for a public combat. Ip was filled with grief and indignation and he decided to take up the challenge. He swore to claim back the dignity of Chinese kung fu and the Chinese people. A furious fight is about to begin…

Act Like a Lady, Think Like a Man


by Steve Harvey

What really makes men tick? Steve Harvey lets you inside the mind of a man. Read Chapter 4 of his new book.

"We Need to Talk," and Other Words That Make Men Run for Cover

"We need to talk."

For a man, few words are as menacing as those four—especially when a woman is the one saying them and he's on the receiving end. Those four words can mean only two things to men: either we did something wrong or, worse, you really literally just want to talk. Now, we understand that we're not the essence of perfection and there are going to be times when you're mad at us and need to let us know it; we get that, though we don't necessarily want to have to concentrate on an hourlong angry lecture about how we screwed up. But even more? No man wants to sit around gabbing with you like we're one of your girlfriends. Ever. It's just not in our DNA to lounge around, sip coffee, and dab at our eyes with tissue as if we're in an AA meeting or on some psychologist's couch trying to get things off our chest. When men are talking, and especially when they're listening, it's with purpose.

We don't vent.

We just want to fix whatever situation is upsetting the balance.

We understand that this frustrates you time and time again, because sometimes you want to talk to share and get someone else's take on a situation—you know, put a listening ear on it. But seriously? That's what your girlfriends are for. You lay out your problem and she'll commiserate with you—give you all kinds of "yeah, girls" and "I know that's right," and nod and agree and tell you stories about how the same thing happened to her. She'll even go on to give you concrete examples of every other time something like this has happened to other women throughout the history of the world, and, hours later, you all will get up from the couch, having solved nothing but feeling so much better.

Wednesday, April 14, 2010

Kemaruk Minyak Pengasih - Berita Harian

Apa nak jadi dengan dunia sekarang. Memang dah nak akhir zaman bila ramai yang mula sanggup melakukan perkara yang salah walaupun untuk tujuan murni.
____________________________________________________
"Tujuan asal saya menjual minyak pengasih ini adalah untuk membantu pasangan suami isteri yang mempunyai masalah rumah tangga kerana ia dipercayai dapat mengembalikan ikatan kasih sayang seperti sedia kala," katanya ketika di temui di sebuah lokasi beli belah terkemuka di sini, semalam.

Dengan jujur, Nor Rohani berkata, kebiasaannya dia turut menawarkan khidmat tambahan kepada pelanggan dengan menitiskan darah yang diambil dari jari kelingking pembeli ke dalam minyak pengasih itu selain membacakan mantera, bagi memastikan kemujarabannya.
"Saya akan bacakan sedikit mantera dengan nama pembeli dan titiskan darah mereka dan setakat ini memang mujarab. Sejak berniaga hampir 10 tahun, belum ada lagi mengadu minyak pengasih yang saya jual tidak mujarab.

_____________________________________________________

Bila yakin dengan cara yang salah itu lebih mujarab, bermulalah perkara yang syirik. Nauzubillah. Syaitan akan bertepuk tangan dengan kejayaan rancangan mereka.... Memang syaitan akan sengaja menjayakan usaha mereka kerana yang penting, mereka telah menjadi syirik dan tidak yakin dengan Al-Quran dan sunnah. Betapa alpanya kita.. :(

La' Tahzan (Jgn Bersedih)



Jalani Hidup Apa Adanya
Oleh: Dr Aidh Bin Abdullah Al-Qarni
Penterjemah: Noraine Abu

Keadaan dunia ini penuh kenikmatan, banyak pilihan, penuh rupa, banyak warna. Semua itu bercampur-baur dengan kecemasan dan kesulitan hidup. Dan anda adalah sebahagian dari dunia yang berada dalam kesukaran.

Anda tidak akan pernah menjumpai seorang ayah, isteri, kawan, sahabat, tempat tinggal, atau pekerjaan yang padanya tidak terdapat sesuatu yang menyulitkan. Bahkan, kadangkala justeru pada setiap hal itu terdapat sesuatu yang buruk dan tidak anda sukai. Maka dengan itu, padamkanlah panasnya keburukan pada setiap hal itu dengan dinginnya kebaikan yang ada padanya. Itu kalau anda mahu selamat dengan adil dan bijaksana. Kerana setiap luka ada harganya.

Allah menghendaki dunia ini sebagai tempat bertemunya dua hal yang saling berlawanan, dua jenis yang saling bertolak belakang, dua kubu yang saling bertentangan , dan dua pendapat yang saling bertentangan; yang baik dengan yang buruk, kebaikan dengan kerosakan, kebahagiaan dengan kesedihan. Dan setelah itu, Allah akan mengumpulkan semua yang baik, kebagusan dan kebahagiaan itu di syurga. Adapun yang buruk, kerosakan dan kesedihan akan dikumpulkan di neraka.

Dunia adalah terlaknat. Semua yang ada didalamnya terlaknat, kecuali zikir (ingat) kepada Allah, perbuatan yang dicintai Allah, dan sesuatu yang dapat mendekatkan diri hamba kepadaNya, serta orang yang berilmu atau orang yang mempelajari ilmu yang bermanfaat, (Al-Hadith)

Maka jalanilah hidup ini sesuai dengan kenyataan yang ada, jangan larut dalam khayalan dan jangan anda menerawang ke alam imaginasi. Hadapi kehidupan ini apa adanya; kawallah jiwa untuk dapat menerima dan menikmatinya! Bagaimanapun, tidak mungkin semua teman tulus kepada anda dan semua perkara sempurna di mata anda. Sebab, ketulusan dan kesempurnaan itu ciri dan sifat kehidupan dunia.

Bahkan, isteri anda pun tidak akan pernah sempurna di mata anda. Maka kata hadith:
Janganlah seorang mukmin membenci wanita mukminah (yang menjadi isterinya), kerana jika dia tidak menyukai salah satu perangai isterinya, tentu dia akan menyukai perangainya yang lain.

Adalah sayugianya bila kita merapatkan barisan, menyatukan langkah, saling memaafkan dan berdamai kembali, mengambil hal-hal yang mudah kita lakukan, meninggalkan hal-hal yang menyulitkan, menutup mata dari beberapa hal untuk saat-saat tertentu, meluruskan langkah dan mengesampingkan berbagai hal yang mengganggu.

Harian Metro: Pilihan Tertinggi

Pondan Kejam
Oleh Mustapha Ismail
bhmustapha@gmail.com
2010/04/14


BATU PAHAT: Dari luar dia nampak lembut dan bersopan-santun. Namun, perwatakan itu langsung tidak menggambarkan kezaliman seorang pondan berusia 29 tahun terhadap seorang gadis lembam yang dikurung dan ‘diperdagangkan’ kepada lelaki hidung belang selama sebulan.

Malah, mak nyah terbabit sering mengancam dan memukul remaja berusia 19 tahun itu jika enggan melayan nafsu pelanggan yang bertandang ke rumahnya di Taman Soga di sini dengan bayaran RM100.

Hasil perbuatan tidak berperikemanusiaan terhadap remaja itu, mak nyah berkenaan yang juga seorang mak andam menggelarkan dirinya Kak Dhalia meraih pendapatan lebih RM2,000 sebulan.

Bagaimanapun, kegiatan jahat pondan itu dapat dihidu keluarga gadis berkenaan yang mencarinya di sekitar bandar ini sejak sebulan lalu.

Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Ibrahim Mohd Aris, berkata pengalaman hitam mangsa bermula apabila mak andam terbabit bertemu remaja berkenaan di Dataran Penggaram di sini, pada malam 3 Mac lalu.

Dalam pertemuan itu, mak nyah terbabit memancing mangsa dengan perwatakan baiknya sebelum mempelawa remaja itu tinggal bersamanya. Dia turut mengambil hati gadis OKU itu dengan membelikan pakaian baru.

Menurutnya, sebaik mangsa tinggal di rumah itu, dia tidak dibenarkan keluar rumah dan diancam akan dipukul jika cuba melarikan diri.

“Sejak itu, mangsa dipaksa melayan nafsu lelaki yang datang ke rumah berkenaan dan jika enggan dia akan dibelasah,” katanya.

Menurut Ibrahim, kegiatan tidak berperikemanusiaan menjadikan gadis OKU sebagai hamba seks oleh pondan berkenaan akhirnya terbongkar apabila sepupu mangsa yang menyamar sebagai pelanggan menemuinya.

Katanya, sepupu gadis OKU itu memaklumkan perbuatan kejam mak nyah terbabit kepada keluarga mangsa sebelum melaporkan kepada polis.

Ibrahim berkata, pondan terbabit yang panik selepas menyedari kegiatannya dihidu pihak berkuasa cuba membuat laporan di Balai Polis Senggarang kononnya dia dipukul abang mangsa namun diberkas memberkas pondan terbabit ketika dia mahu membuat laporan polis.

Katanya, siasatan awal polis mendapati mak nyah berkenaan mempunyai beberapa rekod jenayah lampau termasuk mengikut Seksyen 292 Kanun Keseksaan kerana menjual bahan lucah serta Seksyen 325 iaitu menyebabkan kecederaan parah.

“Polis menyerbu rumah suspek dan hasil pemeriksaan menjumpai beberapa kondom sudah diguna di beberapa tempat, selain wang tunai RM2,247 dalam laci milik pondan terbabit yang dipercayai hasil melacurkan OKU berkenaan. “Selain berdepan tindakan mengikut Seksyen 324 Kanun Keseksaan kerana kesalahan mencederakan seseorang menggunakan senjata, pondan itu juga berdepan dakwaan terbabit dalam aktiviti persundalan mengikut Seksyen 372A kanun sama.

“Malah, dia juga berdepan dakwaan mengikut Seksyen 377b Kanun Keseksaan (seks luar tabii), Seksyen 347 Kanun Keseksaan kerana melakukan pengurungan salah dan Seksyen 292A Kanun Keseksaan kerana memiliki 20 klip video lucah.

“Kejadian itu mendorong polis untuk mengambil tindakan tegas terhadap pondan di bandar ini selepas mendapati ada antara mereka bertindak melampaui batas,” katanya.

Tips mengenali teman pasangan anda



Jangan terlalu seronok berkasih sehingga lupa tanya soalan cepu emas kepada teman anda. Belum terlambat untuk tahu tentang teman anda sebelum berkahwin. Tapi ini bukannya alasan untuk berpisah dengan teman anda andainya jawapan yang diberikan mengecewakan. Cubalah untuk memahami kehendak anda dan teman anda supaya ada kesesuaian. Antara soalan-soalan yg patut ditanya kepada teman pasangan anda:

1. Apakah pandangan dia terhadap kamu?

Rasa terhibur ke? Rasa tenteram ke? Rasa teruja ke? Rasa tersiksa ke?
(Dari jawapan yg diberi, mungkin dia jawab secara jujur atau sebaliknya...
Hanya anda yang dapat menilai sama ada jawapan itu bagus atau tidak. Kalau tak pun, rujuklah pada orang yang anda percayai.)

2. Apakah matlamat hidup yg dia ingin capai dlm masa terdekat?

(Tak perlulah tanya secara formal, nanti dia rasa gerun. Unless, dia betul2 serius utk berkahwin dgn kamu, dia tidak gentar utk menjawab.)

3. Apakah gol jangka panjang yg ingin dicapai?

(Syabas kalau teman anda yakin utk menjawab. Sekurang2nya dia tahu apa yg dia nak dlm hidup dia. You can see his future with you. Insya-Allah. Lainlah kalau jawapan dia menunjukkan dia pentingkan diri sendiri. Adakah anda sanggup berkorban untuk bersama dia dalam mencapai cita-citanya? Betul2 dilema kalau anda sangat mencintai dia..)